Ont i axeln – Symtom, orsak och behandling

Denna artikel handlar om axeln – dess muskulatur och funktion, vanliga symptom vid smärta, olika besvär, övningar, behandling och förebyggande åtgärder.

Författare: George Saba

Axelns uppbyggnad och funktion

Axelleden är komplex och består av tre ben: skulderbladet, överarmsbenet och nyckelbenet. Dessa ben samverkar för att forma axelleden, och som förbinder armen med bålen. Runt axelleden finns över 20 muskler som lyfter, roterar och stabiliserar axeln. Dessutom finns ledkapsel, ligament, senor och en ledläpp som bidrar till stabiliteten. Axeln försörjs av blodkärl och innerveras av nerver.

Axelleden är en kulled och kroppens mest rörliga led. Den möjliggör lyft, koordination och kraftöverföring. Den höga rörligheten gör axelleden kraftfull, men medför även risk för instabilitet, hög belastning och skador. Att någon gång ha ont i axeln är mycket vanligt och oftast ofarligt. Det är en av de vanligaste orsakerna till muskuloskeletala besök, särskilt hos personer med tunga eller monotona jobb.

Symtom vid smärta i axeln

Att ha ont i axeln kan vara mycket besvärligt. Många som söker hjälp har svårt att beskriva sin smärta. Beroende på orsaken kan smärtan uppträda på olika sätt. Här är några vanliga symtom:

  • Stelhet och begränsad rörlighet
  • Smärta vid rörelse
  • Svaghet i axeln
  • Svårt att sova på den drabbade axeln
  • Domningar och krypningar
  • Kraftlöshet
  • Känsla av instabilitet och obehag vid ytterlägen
  • Molande smärta
  • Upphakningar och klickljud vid rörelse

Dessa ovan är några av de vanligaste symtomen som personer med axelbesvär upplever.

Vanliga orsaker vid ont i axeln

Det finns många orsaker till smärta i axeln. Traumatiska axelskador kan uppstå om man ramlar på axeln eller vid drag våld, vilket kan göra att axeln delvis eller helt hoppar ur led. Detta kan ge en känsla av instabilitet och obehag i ytterlägen.

Ett impingement-syndrom, där muskel och vävnad i axelleden kläms, kan uppstå på grund av de trånga anatomiska förhållandena. Detta sker ofta genom upprepad överbelastning, degenerativa förändringar eller bristningar. En annan vanlig orsak till axelsmärta är inflammation i slemsäckarna, även kallat bursit.

Rotator cuffen, som består av fyra muskler, drabbas ofta av överbelastningsskador. Många arbeten är monotona och statiska, vilket kan göra att musklerna arbetar i ett spänt och förkortat läge. Detta kan leda till att axelns muskler jobbar i ogynnsamma positioner över tid, vilket medför smärta och stelhet.

Frusen axel, även känd som frozen shoulder, orsakar smärta och minskad rörlighet i axeln. Tillståndet utvecklas gradvis med ökande smärta och stelhet, vilket gör vardagliga aktiviteter som att klä på sig eller kamma håret svåra.

Detta händer när ledkapseln runt axeln blir inflammerad och förlorar sin flexibilitet. Symtomen varierar, men ofta blir axel rörelserna gradvis sämre, smärtan intensiv och hanteringen svår. Axelns stelhet kan ge en känsla av låsning.

Ibland strålar smärtan ut till nacken eller armen, vilket gör det svårt att lyfta eller rotera armen. Vanliga dagliga aktiviteter kan då bli mycket smärtsamma.

En orsak till axelsmärta kan vara artros, särskilt hos personer över 65 år. Typiska symtom inkluderar smärta vid belastning och rörelse, som kan övergå till vilosmärta och nattlig värk i senare skeden. Man kan också uppleva upphakningar och en känsla av låsning i axelleden. Stelhet är vanligt, men ofta lindras den efter att man rört sig ett tag. Ledsvullnad är också ett vanligt tecken på artros i axeln.

Att uppleva axelsmärta utan en tydlig anledning kan vara frustrerande. En stillasittande och inaktiv livsstil kan göra att musklerna stelnar och leder till smärta. Stress, både på jobbet och hemma, kan också bidra till axelproblem.

Behandlingar vid ont i axeln

Våra behandlingar syftar till att minska smärta, återställa funktion och säkerställa snabb och säker återhämtning. Behandlingen kan variera beroende på varje persons behov. Först ställer vi som naprapater frågor för att få en tydlig bild av problemet. Sedan använder vi olika tester för att identifiera orsaken till smärtan i axeln.

Den manuella behandlingen kan inkludera manipulation, massage och stretchövningar för att lindra smärta och förbättra rörligheten i axeln. I många fall behöver man även stärka upp axeln och skuldran för att förhindra att problemen återkommer. Vi anpassar träningen för varje individ för att optimera och främja läkning.

Ont i axeln när jag sover

När man ligger stilla minskar blodcirkulationen och musklerna stelnar, vilket kan öka smärtan under sömnen. Inflammation i axeln kan minska utrymmet i leden, vilket orsakar smärta och obehag när man försöker sova på den sidan. Om du har råkat ut för något traumatiskt, som att falla på axeln, bör du kontakta en läkare för en utredning. Om du har svårt att sova och samtidigt upplever oförklarlig viktnedgång, ska du omedelbart kontakta en läkare.

Få hjälp med smärta i axeln

Låt någon av våra legitimerade naprapater hjälpa dig på vägen mot en smärtfri vardag!

Ont i axeln när jag lyfter armen

Varför får man ont i axeln när man lyfter armen? Det kan finnas många olika anledningar, men oftast handlar det om att någon eller några strukturer i axeln kläms in, vilket kallas impingement. Under den högsta punkten av skulderbladet, acromion, finns strukturer som lätt kan hamna i kläm, såsom supraspinatus-senan (oftast), biceps-senan, slemsäckar och subscapularis-senan. Senorna fäster på överarmen och kan klämmas när man lyfter armen, särskilt om de är irriterade eller förtjockade på grund av överbelastning. Orsaken kan vara överbelastning av muskulaturen, stelhet och muskelobalans, vilket kan minska utrymmet under acromion och leda till impingement.

Andra orsaker till smärta när man lyfter armen kan vara frusen axel eller instabilitet i AC-leden. För att fastställa var smärtan kommer ifrån använder vi manuella medicinska tester.

Att träna axeln är oftast bra, men om det gör ont är det viktigt att börja försiktigt. Rörlighetsträning är en bra start. Lyft armen tills det börjar göra ont, och sänk den sedan igen. Upprepa rörelsen utan att belasta axeln för mycket. För att få rätt hjälp med övningar och rehab är det viktigt att genomgå en noggrann undersökning för att hitta problemet och arbeta utifrån det.

Inflammation i axeln

Ibland får man inflammation i axeln, till exempel vid en skada på supraspinatus, som är en muskel som övergår till en sena. Denna sena fäster vid överarmsbenet. Om supraspinatussenan är irriterad eller förtjockad, kan den lätt hamna i kläm, vilket kan leda till att slemsäcken också blir irriterad och hamnar i kläm.

Detta kan orsaka smärta. I början är det bra att vila, men ofta hjälper rätt dos av träning vid smärta och återhämtning. Antiinflammatoriska läkemedel som Ipren eller Voltaren kan användas tillfälligt, men de löser inte problemet långsiktigt. För att bli av med problemen ser vi ofta goda resultat med behandling, träning och rådgivning.

Sträckning i axeln

Att sträcka sig i axeln eller få en muskelbristning kan uppstå vid överbelastning av axelns muskler eller vid ett trauma, som när någon drar i din arm. Ofta hörs ett ljud vid skadetillfället. Muskeln dras snabbt ut och kan skadas. Skadan kan innebära att senan släpper helt från sitt fäste på överarmen eller delvis i senan/muskeln. Vanligtvis läker detta av sig själv, men det är viktigt att träna och röra på axeln för att optimera läkningsprocessen. Detta ökar blodtillförseln och normaliserar rörligheten.

Överbelastning i axeln

En överbelastningsskada i axeln uppstår när muskler, senor eller andra delar av axeln blir överansträngda. Detta händer ofta när man gör samma rörelse om och om igen, som att lyfta vikter, kasta en boll eller jobba i en position där axeln är under konstant belastning.

När man inte ger muskler och senor tid att vila och återhämta sig, kan små skador byggas upp över tid. Detta kan leda till inflammation, svullnad och smärta. Ett vanligt område som påverkas är rotatorkuffens senor. Till exempel kan supraspinatussenan, en del av rotatorkuffen, bli inflammerad och irriterad när den kläms mellan överarmsbenet och skulderbladet (ett tillstånd som kallas impingement-syndrom).

Överbelastningsskador kan också hända om det finns en obalans i musklerna runt axeln. Om vissa muskler är svagare måste andra muskler arbeta hårdare, vilket kan leda till skador.

Kort sagt, en överbelastningsskada i axeln sker när axelns muskler och senor används för mycket utan tillräcklig vila, vilket leder till inflammation, smärta och nedsatt funktion.

Övningar för axeln

Vid smärta i axeln kan kroppen kompensera genom att skydda det skadade området. Detta kan leda till anpassade rörelser, undvikande av rörelse, och muskelspänningar runt axeln och skuldran. För att släppa på dessa spänningar kan en foam roller vara ett bra hjälpmedel att ha hemma eller på gymmet. Här är tre övningar som kan hjälpa din axel att må bättre.

Foam roller, hitta ömma punkter kring bröstrygg/utsida axel

Ligg på rygg med foam rollern placerad i mitten av ryggen. Håll knäna böjda i 90 grader och använd benen för att rulla upp och ner längs ryggraden. Du kan också böja och sträcka lite i övre delen av ryggen för bättre rörelse. Om du hittar ömma punkter kring bröstrygg och axlar, arbeta lite extra på dem.

Ryggliggande armsving över huvudet

Ligg på rygg med en ihoprullad handduk längs bröstryggen. Sätt fötterna på golvet. Lyft armarna rakt upp mot taket och dra in naveln. Andas ut och sträck armarna uppåt och bakåt över huvudet utan att svanka ryggen. Dra bröstkorgen och skulderbladen mot höfterna. Andas in och lyft armarna tillbaka över bröstet.

Y-häv på boll

Ligg med magen över en stor boll, håll knäna och fötterna i golvet för stöd och låt armarna hänga ner mot golvet. Håll nacken i linje med ryggraden. Dra ihop skulderbladen och lyft armarna snett utåt och uppåt mot taket, så de bildar ett Y. Sänk sedan armarna kontrollerat och upprepa övningen.

Förebyggande åtgärder

Att förebygga axelbesvär handlar om att hålla kroppen aktiv, rörlig och stressfri. Regelbunden motion och varierad aktivitet hjälper till att stärka musklerna runt axelleden, vilket minskar risken för skador. Det är viktigt att undvika att sitta stilla i samma position under längre perioder. Genom att röra på sig och byta position ofta, kan man undvika stelhet och belastningsskador.

Stretchövningar och lätt styrketräning för axlar och rygg kan förbättra rörligheten och styrkan i området. Stresshantering är också en viktig del av förebyggandet. När vi är stressade, spänner vi ofta axlarna, vilket kan leda till smärta och obehag. Att ta regelbundna pauser, utföra avslappningsövningar och upprätthålla en god hållning kan bidra till att hålla axlarna fria från spänningar.

En balanserad livsstil där du varierar dina kroppsrörelser och positioner gör att kroppen mår bra och minskar risken för axelbesvär. Genom att vara medveten om din kropps position och rörelser, samt genom att inkludera regelbunden motion och stresshantering i din dagliga rutin, kan du effektivt förebygga axelsmärtor och hålla kroppen i god form.

Få rätt behandling av en naprapat

Om du upplever besvär med rörligheten eller smärtor i axeln, kan du låta någon av våra erfarna naprapater hjälpa dig med en skräddarsydd och effektiv behandling, för att du ska kunna återgå till en normal vardag utan smärtor.

Välkommen att boka tid online eller kontakta oss.

Läs vidare om olika besvär:
Frusen axel / frozen shoulder

Naprawell logotyp

Naprawell är legitimerade Naprapater och experter inom ryggbehandling.

+08-296367

kontakt@naprawell.se