Ont i bäckenet – Symtom, orsak och behandling

Denna artikel handlar om bäckenet och korsbenet, deras funktioner, vanliga symptom vid smärta, graviditetsrelaterade bäckenbesvär, samt behandling och förebyggande åtgärder.

Författare: George Saba

Bäckenets uppbyggnad och funktion

Bäckenet består av fyra delar: höftbenen (ossa coxa), som bildas av tarmbenet (os ilium), sittbenet (os ischii) och blygdbenet (os pubis). Korsbenet (os sacrum), som består av fem korskotor (ibland fyra eller sex, vilket kallas lumbaliserad eller sacraliserad kota); och svanskotan (os coccygeus), som även kallas svanskotan. Bäckenet och korsbenet växer samman under tonåren.

Vilka symptom finns vid smärta i bäckenet?

Bäckenrelaterad smärta kan visa sig på många sätt. Smärtan kan röra sig och skifta sida, men oftast är lokalisationerna på smärtan under revbenen och bak ryggen. Många upplever smärta i vänster och höger sida av mage och rygg. Muskulära symtom som strålar och en molande känsla finns med bland de vanliga symptomen man söker för. Här är några vanliga symptom:

  • Smärta under den nedre delen av ryggen som kan vara molande, huggande, ilande eller intensivt skärande
  • Värk över skinkorna, ibland växlande från ena sidan till den andra.
  • Ont i höfterna.
  • Molande, hugger och skarp smärt kring korsryggen
  • Värk och ont över blygdbenet.
  • Smärtan känns över ryggen
  • Smärta som strålar ner mot ljumskarna eller baksidan av låren.
  • Plötsliga låsningar i ett ben, vilket kan göra det svårt att gå.
  • Svårigheter med att lyfta saker, böja sig eller vrida kroppen.
  • Smärta vid aktiviteter som att gå i trappor eller sitta på golvet.
  • Smärtan är ofta mildare på morgonen men blir värre under dagen, särskilt efter fysisk aktivitet.

Smärtans intensitet varierar. Vissa känner bara lindriga besvär, medan andra kan behöva kryckor för att ta sig fram.

Vanliga problem med smärta i bäckenet

Vanliga problemområden i bäckenet inkluderar SI-lederna, som förbinder korsbenet med höftbenen; symphysis pubis-leden, som länkar ihop höftbenen framtill; och den sacrococcygeala leden, mellan korsbenet och svansbenet. Dessa leder omges av starka ligament, fascia och muskulatur, och deras primära uppgift är att fördela kraft mellan över- och underkroppen samt att skydda inre organ. Kvinnans bäcken är större och rörligare än männens, vilket är fördelaktigt vid graviditet.

Bäckensmärta är vanligt och kan bero på graviditet, trauma, artros eller artrit. SI-ledsmärta är ofta lokaliserad kring SI-lederna och kan orsakas av ökad eller minskad rörlighet, samt stabilitetsproblem. I 94 procent av fallen känns smärtan baktill upp mot ryggen eller runt sätet, men ibland kan smärtan även vara refererad till ljumsken eller magmuskulaturen.

Förebyggande åtgärder för bäckensmärta inkluderar att stärka kringliggande muskler och bibehålla god hållning och rörelse.

Vanliga orsaker

Smärta i bäckenet kan ha många orsaker. Det kan bero på spända muskler runt höften och bäckenet eller på bäckenledernas stabilitet och rörlighet. Många kvinnor upplever bäckenbesvär under och efter graviditet. Smärta kan också uppstå efter en skada, vid trauma, samt vid artros eller artrit.

Få hjälp med smärta i bäckenet

Låt någon av våra legitimerade naprapater hjälpa dig på vägen mot en smärtfri vardag!

Ont i bäckenet under gravidet

Under och efter graviditet händer mycket med kroppen. När barnet växer, måste kvinnans kropp anpassa sig. Bäckenet vidgas, hållningen och gångmönstret förändras, ryggens kurvor förstärks, och bäckenet tippas framåt. Detta gör höftböjarna korta och rumpmusklerna svaga.

Det drabbar minst 20 procent av alla gravida, men med ryggsmärta kan det nå upp till 70 procent. Bäckensmärta kan påverka SI-lederna och symfysleden. Symfys Smärta drabbar inte bara gravida, utan även idrottare och personer som upplevt trauma. Smärtan kan stråla i ljumskar, lår och underliv, och förvärras av att bära eller gå.

SI-lederna, mellan sacrum och ilium, är kroppens största leder och överför kraft mellan kroppens övre och nedre del. Det är svårt att skilja SI-ledsmärta från ländryggssmärta. Hormonet relaxin, som gör lederna rörligare, kan bidra till SI-ledsmärta under graviditet.

Ont i ryggen under graviditet är vanligare om man tidigare haft ryggbesvär. Det kan kännas som molande smärta i övre delen av ryggen med eller utan utstrålning och lindras ofta av rörelse. Smärtan beror ofta på hormonella förändringar, förändrad hållning, rörelser och ökad vikt.

Vad man kan göra? Din naprapat kan behandla under graviditeten och efter. Det kan handla om individanpassad fysisk aktivitet som inkluderar anpassning av vardagsaktiviteter, hållningsträning, och akupunktur. Rådgivning om bälte, vattenträning, samt bäcken- och bålstabilitetsträning kan också förekomma.

Ont i bäckenet när jag sover

Att ha ont i bäckenet när man sover kan förekomma. Generellt rör man sig mindre när man ligger ner, och det är färre sinnesintryck som tas in. Detta kan göra att man upplever smärtan mer under natten eller när man sover. När kroppen inte rör sig minskar blodcirkulationen och kroppen stelnar till. Nattlig smärta kan tyda på inflammation i bäckenet, men även andra sjukdomar som bör utredas av en läkare.

Ont i bäckenet när jag går

Att ha ont i bäckenet när man går kan bero på olika orsaker. En akut SI-ledslåsning kan göra det väldigt svårt att gå, vilket kan skapa en muskulär obalans som också bidrar till smärtan. Det är viktigt att förstå att det kan vara svårt att avgöra om smärtan kommer från SI-leden eller ryggen. Promenader brukar inte hjälpa vid en SI-ledslåsning, men de kan vara bra för en låsning i ländryggen.

Ont i bäckenet när jag sitter

Det är inte helt ovanligt att ha ont i bäckenet när man sitter ner. Muskler, led, nerver, ledband trivs i rörelse. När man sitter ner minskas blodcirkulationen och man stelnar ihop. Det är viktigt att röra på sig så mycket man kan i ett stabilt och lugnt tempo, det kommer att öka blodcirkulationen som är bra vid smärta för bäcken och rygg.

Tips och råd

Vi rekommenderar att man rör på sig så gott det går, att byta positioner ofta och att promenera korta och flera promenader. Att ha på sig bekväma skor kan underlätta. Bryta eventuella rörelse rädslor och att inte undvika belastning som känns svåra eller obekväma, smärta är sällan farligt, och kommer handla om belasta men inte provocera. Vi som naprapater hjälper till med att bryter ner momenten i er vardag och dosering av träning. Att successivt öka belastning brukar vara framgångsrikt. Här nedan tipsar vi om 3 övningar att göra hemma:

Musslan

Ligg på sidan och stötta huvudet mot den ena handen. Böj benen och placera ett gummiband mellan knäna. Medans det nedersta benet är stilla, lyft det översta benet uppåt mot taket mot gummibandets motstånd.

Gång åt sidan med miniband runt låret

Placera ett miniband runt låren och ställ dig i en bredbent position så att du får ett ordentligt motstånd i minibandet. Böj lätt i höfter och knän och placera händerna på höfterna. Gå åt sidan samtidigt som du behåller bandet spänt, samt håller lätt böj i höft och knä.

Bäckenlyft

Placera fotsulorna på golvet och armarna snett ut åt sidan. Tippa bäckenet bakåt. Aktivera den nedersta och djupaste delen av magmuskulaturen och tryck in naveln mot ryggraden. Lyft bäckenet upp från golvet tills du ligger på skulderbladen. Sänk och lyft långsamt.

Behandling för ont i bäckenet

Naprapater kan behandla bäckensmärta med:

  • Massage för att lindra smärta och släppa på spända muskler.
  • Manipulation vid rörelseinskränkning och låsning i bäckenleden.
  • Dry needling för att lindra smärta och minska stress.
  • Rådgivning om träning och specifika övningar för att stärka och stabilisera bäckenet.
  • Strechning och mobiliseringstekniker kan ha en bra effekt mot smärta.
  • Antiinflammatoriskt läkemedel, skrivs ut av en husläkare. Eventuellt receptfria  läkemedel som finns på apoteket för att lindra smärta och inflammation.

Förebyggande åtgärder mot bäckensmärta

Att träna är viktigt och att bibehålla en optimal rörelse kan vara värdefull kring bäckensmärta. En aktiv vardag och att undvika  stillasittande alltför mycket kan vara en bra grej att tänka på.

Få rätt behandling av en naprapat hos NapraWell!

Om du upplever besvär med smärtor i bäckenet som begränsar dig i vardagen kan du låta någon av våra erfarna naprapater hjälpa dig med en skräddarsydd och effektiv behandling för att du ska kunna återgå till en normal vardag utan smärtor.

Välkommen att boka tid eller kontakta oss.

Läs mer om rygg- och höftbesvär
Ryggskott
Diskbråck
Ont i bröstryggen
Ont i ländryggen

Naprawell logotyp

Naprawell är legitimerade Naprapater och experter inom ryggbehandling.

+08-296367

kontakt@naprawell.se