Ont i bröstryggen – Symtom, orsaker och behandling

Att känna smärta i bröstryggen ett vanligt problem som kan ha flera olika orsaker. Med rätt behandling och förebyggande åtgärder går det ofta att lindra besvären och undvika återfall. I den här artikeln kommer vi beskriva vad som kan orsaka bröstryggsmärta, vilka symptom som finns, tips och förebyggande övningar samt behandling av bröstryggsmärta.

Författare: George Saba

Bröstryggens uppbyggnad och funktion

Bröstryggen består av 12 kotor och 12 revben där 7 av dem fäster direkt på bröstbenet. Mellan varje kota har vi diskar som ska vara stötdämpare och tillåta rörelse. Man kan tänka att bröstryggen går nedanför nacken mellan skulderbladet och slutar precis ovanför ländryggen. Att någon gång ha ont i bröstryggen är väldigt vanligt och ofta ofarligt.

Vilka symptom finns vid smärta i bröstryggen?

Låsningskänsla i bröstkorgen: Ett vanligt symptom man söker för är en känsla av att något sitter fast, en låsning som inte släpper. De upplevs oftast som huggande vid inandning och kan medföra att man har svårt att andas, och detta beror oftast på revbenslåsning, där facettlederna i bröstryggen kan vara involverade. Något som kan orsaka detta kan vara att man sitter länge med en bristande ergonomi, utför övningar på gymmet med en bristande teknik samt att man sovit på ett konstigt sätt.

Punkt smärta mellan skulderbladen: Punkt smärta mellan skulderbladet kan vara väldigt intensiva och skarpa, ibland en refererad smärta som karaktäriseras som utstrålande symptom. Dessa fenomen orsakas oftast av triggerpunkter i muskulaturen. Vad som orsakar detta kan bland annat vara att man sitter mycket med en bristande hållning över tid, det kan bidra till korta bröstmuskler som kan ge upphov till att muskulatur kring bröstrygg jobbar i ett utsträckt läge över en längre period. Det medför att muskulaturen överbelastas statiskt och ansamlar slaggprodukter i muskulaturen, något som kan leda till smärta.

Refererad smärta:  Det finns fall där smärtan i bröstryggen kommer från andra områden i kroppen. Trötta och stela muskler kring nacken kan ha en refererande smärta i bröstryggen. En dysfunktionell led i nacken kan ge smärta i bröstrygg. I vissa fall finns en diskpåverkan i nacken som utlöser smärta i bröstryggen. 

Stelhet i ryggen: Att någon gång känna sig stel i bröstryggen är vanligt. Det kan orsakas av många olika anledningar. Bristande rörlighet och aktivitet i sin vardag kan vara en stor faktor till att man blir stel, kombinerat med en stillasittande vardag. Stelhet i bröstryggen/skulderbladen kan medföra att man tar ut mer rörelse någon annanstans i kroppen. Exempelvis axeln eller nacken som i sin tur kan överbelastas.

Tietzes  syndrom: Att ha ont i bröstbenet kan innebära att du har drabbats av en inflammation i övergången mellan brosk och ben där revbenen fäster in på bröstbenet. Symptomen på att man har Tietzes syndrom är att det gör ont och ömmar vid den drabbade leden på bröstbenet. Man kan se en svullnad. Oftast kan det vara mycket smärtsamt men det är helt ofarligt. I vissa fall kan smärtan stråla ut mot armen eller skulderbladet. Orsaker kan vara till exempel att man har en hosta som inte släpper, som kan irritera leden, på grund av trycket som läggs över bröstet varje gång man hostar. Att vara stel i bröstryggen kan bidra till en försämrad ledrörelse på bröstbenet. Stress och att inte andas ordentligt kan bidra till spändhet i muskulatur som fäster in på bröstbenet. Du ska alltid söka vård vid bröstsmärta för att utesluta allvarliga tillstånd.

Diskbråck i bröstryggen: Att ha diskbråck i bröstryggen är väldigt ovanligt. Har man diskbråck i ryggen kan det vara helt symptomfria, till att man kan få en refererad smärta mot buk eller mot den övre delen av ryggen av själva diskbråcket. Men också en domnande känsla i ryggen. Orsaker till detta kan vara en hård stöt mot bröstryggen.

Vanliga orsaker till smärta i bröstryggen

Smärtan och besvären kan ha olika orsaker. Ofta uppstår besvären vid statisk belastning och monotont arbete exempelvis kontorsarbete eller stillasittande jobb, vilket kan leda till stelhet och smärta i bröstryggen, särskilt mellan skulderbladen där muskler och revben fäster. Långvarig stress, både på jobbet och privat, kan också göra att man spänner sig omedvetet, vilket ofta resulterar i smärta i bröstryggen. En annan orsak kan vara att man bär på något tungt över en längre period, till exempel att axelväxan på en sida kan göra att man kompenserar rent muskulärt för att stabilisera ryggen. Det kan medföra muskelkramp som bidrar till smärta.

Behandlingar

Naprapaten har väldigt många olika behandlingstekniker. Men vi gör alltid en grundläggande undersökning för att kunna ge så bra vård som möjligt men också upptäcka om patienten bör remitteras vidare. Efter att naprapaten har fastställt diagnos går naprapaten genom rådgivning, orsak till besvär, korrigering av bristande ergonomi, träningsråd och i förebyggande syfte. Vi strävar alltid  efter att behandla våra patienter.

Våra naprapatiska behandlingar syftar till att återställa rörligheten, minska smärta, och förbättra funktionen. Här är några exempel på behandlingstekniker som används vid bröstryggsmärta.

Vi behandlar med led manipulation(knäck) för att smärtlindra och återställa rörligheten. Massage för att släppa och smärtlindra på spända muskler. Dry needling är en teknik som vi använder för att lindra smärta, minska stressen och öka balansen i kroppen genom att placera tunna nålar på specifika punkter på kroppen. Naprapaten utformar ett rehabpass som är utformat efter individen för att återställa styrka, rörlighet och funktion efter skada.

Få hjälp med smärta i bröstryggen

Låt någon av våra legitimerade naprapater hjälpa dig på vägen mot en smärtfri vardag!

Tips på övningar

Ett bra tips för dig som sitter mycket om dagen är att byta arbetspositioner ofta för att bryta de statiska momenten i arbetet. Det är fördelaktigt att kombinera med att sitta och stå under arbetsdagen, helst 50 procent av tiden vill man försöka stå upp. Känner man till exempel att man har en punktlig smärta mellan skulderbladet, kan det vara bra att använda sig av en triggerboll mot den ömma punkten för självbehandling under dagen. Sätt bollen mot vägen och luta dig in mot bollen tills du hittar ömma punkter mellan skulderbladet. Ha sedan ett behagligt tryck några minuter om dagen.

Mobilisering bröstrygg – fyrfotastående på armbågar

Stå på knä med armbågarna i golvet. För nu ena armen mellan motsatt arm och ben för att sedan rotera ut mot andra sidan och upp mot taket. Gör denna 2×10/sida 2-3 ggr om dagen.

Foamrolla bröstryggen

Ligg på ryggen och ha rullen mitt på den mittersta delen av bröstryggen. Viktigt att ha knäna i 90 graders böjning för att kunna ha optimal hävarm. Rulla nu lugnt och försiktigt kota för kota. Stanna gärna vid öm punkt och andas djupt för att få en relaxation. Gör detta 1-2 ggr/dag.

Förebyggande åtgärder

Vi tycker att man bör jobba proaktivt i förebyggande syfte för att ha kontroll över sina symptom, i bästa fall vara helt smärtfri. Med rådgivning kring ergonomi, stresshantering, stärka upp muskulatur, progression kring träning så kan man nå goda resultat kring hälsa och välbefinnande.

Få rätt behandling av en naprapat hos NapraWell!

Upplever du besvär med bröstryggen? Låt någon av våra erfarna naprapater hjälpa dig med en skräddarsydd och effektiv behandling för att du ska kunna återgå till en normal vardag utan smärtor.

Välkommen att boka tid eller kontakta oss.

Läs mer om rygg- och höftbesvär
Ryggskott
Diskbråck
Ont i bäckenet
Ont i ländryggen

Naprawell logotyp

Naprawell är legitimerade Naprapater och experter inom ryggbehandling.

+08-296367

kontakt@naprawell.se