Ont i ländryggen – Symtom, orsak och behandling

Denna artikel handlar om ländryggen, vanliga symptom vid smärta, graviditetsrelaterade ländryggsbesvär, samt tips, behandling och förebyggande åtgärder.

Författare: George Saba

Ländryggens uppbyggnad och funktion

Ländryggen, även kallad lumbalregionen, är den nedre delen av ryggen. Den lumbala regionen består av fem kotor som benämns L1-L5. Ländryggen sitter mellan bröstryggen och bäckenet och spelar en stor roll för kroppens stabilitet, stötdämpning och rörelse. Besvär eller smärta i ländryggen är ett vanligt problem som kan påverka de vardagliga.

Symptom vid smärta i ländryggen

Symptom i ländryggen kan upplevas på olika sätt beroende på vad orsaken är. Lokalisationen kan vara olika, vissa kan ha ont i ländryggen på höger sida eller vänster sida och vissa i nedre delen av ländryggen. Symptom vid smärta i ländryggen:

  • Smärta i nedre delen av ryggen antingen konstant eller ibland, smärtan kan antingen vara skarp, dov eller moland.
  • Muskelspänningar eller kramp, oförmåga att röra sig fritt på grund av smärta eller spänning.
  • Nedsatt rörlighet, som till exempel att böja sig framåt, bakåt eller sidorna. Även att resa sig från sittande eller liggande kan vara problematiskt.
  • Smärta som strålar ut lokalt eller från ryggen och ner i benet, ofta till följd av ischias eller en refererad smärta från ländryggsmusklerna. Vid ischias besvär medföljer oftast känslan av domningar eller stickningar i benet.
  • Svaghet i benen, känsla att benen ger vika eller känns instabila.
  • Försämrad kroppshållning för att undvika smärta, vilket kan leda till en onaturlig hållning, lutning eller böjning av ryggen.
  • Svårigheter med dagliga aktiviteter som till exempel att böja sig, klä på sig, plocka upp saker eller gå längre sträckor.

Dessa symtom kan uppstå plötsligt eller smygande, till exempel efter ett felaktigt lyft eller rörelse, eller gradvis över tid på grund av långvarig belastning, tidigare trauma, dålig hållning eller åldrande. Om symtomen är allvarliga, ihållande eller förvärras bör man söka hjälp för en korrekt diagnos och behandling.

Vanliga orsaker till ländryggssmärta

Smärta i ländryggen kan orsakas av flera olika faktorer, här är några vanliga orsaker:

  • Muskelspänningar på grund av överansträngning/överbelastning, statisk livsstil eller plötsliga rörelser kan leda till smärta i ländryggen.
  • Diskbråck är när en av de intervertebrala diskarna i ländryggen buktar ut eller brister. Detta kan leda till att det orsakas ett tryck mot nervrötterna, vilket leder till smärta som kan stråla ut i benen, även kalla ischias.
  • Bäckeninflammation kan orsaka smärta som strålar ut i ländryggen.
  • Ischias som strålar ner i benen, oftast orsakat av irritation eller kompression av ischiasnerven som till exempel ett diskbråck, diskbuktning etc.
  • Trauma som till exempel ramlat med cykeln, varit med om en bilkrock, tidigare skador och så vidare.

Smärta i ländryggen vid träning

Ibland kan träningen leda till smärta i ländryggen, särskilt om man utför en övning med fel teknik eller överbelastar ländryggen.

Minska risken genom att:

  • Värma upp ordentligt, att förbereda kroppen inför träningen kan minska risken för skador och smärta i ländryggen.
  • Utföra övningarna med korrekt teknik för att minska risken att få ont i ländryggen.
  • Använda sig av rätt utrustning som till exempel rätt skor eller annan utrustning för att stödja kroppen.
  • En annan viktig faktor som man kanske inte tänker på är trötthet, detta kan leda till att du inte orkar hålla upp tekniken och i sin tur leda till smärta i ländryggen.

Få hjälp med smärta i ländryggen

Låt någon av våra legitimerade naprapater hjälpa dig på vägen mot en smärtfri vardag!

Smärta i ländryggen vid graviditet

Många gravida kvinnor upplever eller har upplevt smärta i ländryggen under graviditeten. Detta sker på grund av förändringar i kroppens vikt och hållning. Här är några tips för att lindra smärtan:

  • Användning av hjälpmedel som till exempel ett graviditetsbälte, detta kan hjälpa till att avlasta ländryggen.
  • Att undvika tunga lyft, om personen i frågan måste utföra ett tyngre lyft är det jätteviktigt att tänka på lyfttekniken.
  • Anpassa träningen,  yoga och simning kan vara en mer skonsam träningsform. 
  • Muskelbehandlingar för att släppa på spänningar runt ländryggen, sätet, bröstryggen etc. Rekommendationen är att inte ta behandling innan man har passerat vecka 12.

Smärta i ländryggen när du sover

Vid besvär i ländryggen, kan det vara så att smärtan kan störa ens sömn, till exempel när man ska byta position eller att det blir svårare att somna. För att förbättra sömnen och kanske minska smärtan kan du:

  • Att ha en madrass som ger bra stöd för ryggen, ibland kan nästan en hårdare madrass vara det bästa.
  • Att sova på sidan med en kudde mellan knäna för att avlasta ryggen eller på rygg med en kudde under knäna. Detta gör man för att försöka hålla en neutral position i ryggraden.
  • Försöka undvika att sova på magen, detta kan belasta ländryggen och orsaka smärta på grund av kompressionen som sker i ländryggen.

Tips på övningar vid ländryggssmärta

Vid smärta i ländryggen så är det viktigt att inte provocera eller att smärtan ökar i ländryggen under tiden man gör sin övning. Oftast så gör man väldigt mycket rörelseövningar för att börja röra i ländryggen. Här kommer några hemövningar:

Knä till bröst: Ligg på rygg, lyft fötterna från golvet och dra knäna mot dig. Ta tag om knäna och dra knäna vidare upp mot bröstet. Återvänd tillbaka till utgångspositionen och upprepa. Kör detta lugnt och försiktigt.

Ryggvridning: Ligg på rygg med fötterna i golvet och armarna utsträckta längs sidorna. Låt benen falla kontrollerat ut till ena sidan och använd magmusklerna till att dra benen upp igen, samtidigt som du pressar ländryggen mot underlaget.

Mckenzie: Ligg på mage och placera händerna under axlarna. Pressa överkroppen så långt upp som möjligt. Slappna av i sätes- och ryggmuskulaturen och låt tyngden vila på armarna. Vänd tillbaka till utgångspositionen och upprepa.

Ben i 90 grader: Ligg på rygg med benen på en stor kudde, en stol eller på soffkanten så att benen hamnar i 90 grader. Detta kommer göra att ryggraden hamnar i en neutral position.

Behandling

Det finns flera typer av behandlingsalternativ för smärta i ländryggen. Hos en naprapat är målet att hitta vad det är för typ av besvär, vad är orsaken och behandla besväret utifrån sina fynd och tester. Här är några av våra behandlingstekniker för ont i ländryggen:

  • Led-justeringar
  • Mobilisering
  • Akupunktur/Dry needling
  • Teraputiska övningar
  • Elektroterapi, till exempel TENS.
  • Massage
  • Triggerpunktsbehandling
  • Teraputisk stretch
  • Laser
  • Utbilda och guida

Förebyggande åtgärder

Det finns många sätt att förebygga smärta i ländryggen, oftast så handlar det om att ändra något i livsstilen. Till exempel:

  • Träna regelbundet, för att stärka upp muskulaturen och öka belastning toleransen i området.
  • Försöka att inte hamna statiskt i en position allt för länge, din nästa position är den bästa positionen.
  • Lyfta korrekt, använd benen och höften när du ska lyfta något tungt.
  • Bibehålla en hälsosam vikt, för att minska belastningen på ländryggen och dess diskar.
  • Sängen är något vi spenderar mycket tid i under ens livslängd, så det är viktigt att den är anpassad för dig och att du får bra stöd för ländryggen oavsett position.

Genom att förstå symptomen, orsaken och behandlingsmetoderna för smärta eller besvär i ländryggen, kan man bättre hantera och förebygga denna vanliga åkomma. Regelbunden träning, korrekt lyftteknik och att försöka minimera statiska positioner är en nyckelfaktor för att minska risken för smärta i ländryggen.

Få rätt behandling av en naprapat hos NapraWell!

Om du upplever besvär med smärtor i ländryggen som begränsar dig i vardagen kan du låta någon av våra erfarna naprapater hjälpa dig med en skräddarsydd och effektiv behandling för att du ska kunna återgå till en normal vardag utan smärtor.

Välkommen att boka tid eller kontakta oss.

Läs mer om rygg- och höftbesvär
Ryggskott
Diskbråck
Ont i bröstryggen
Ont i bäckenet

Naprawell logotyp

Naprawell är legitimerade Naprapater och experter inom ryggbehandling.

+08-296367

kontakt@naprawell.se